De concept van de tablet, een draagbare computer zonder toetsenbord, bestaat
al tientallen jaren. De komst
van de iPad heeft de markt voor deze gadgets echter in een
stroomversnelling gebracht.
Begin april lag de iPad in de Amerikaanse winkel, eind mei was een aantal
andere landen aan de beurt, waaronder Duitsland, Frankrijk en Japan. De
Nederlandse lancering staat gepland voor juli
2010, waarschijnlijk tegen het einde van de maand.
Succes van iPad achterna
In minder dan twee maanden tijd verkocht Apple al twee miljoen exemplaren van
zijn nieuwe hebbeding. Verschillende andere techbedrijven kijken verlekkerd
naar dit succes en werken aan een eigen tablet.
Een aantal van deze iPad-killers is af, van andere rivalen bestaan al
prototypes. Met eigen tablets willen deze gadgetbouwers Apple naar de kroon
steken.
Bekijk de slideshow:
iPad-killers.
Van andere producenten als LG en Blackberry-maker RIM
is duidelijk dat ze aan een tablet werken, maar weinig details zijn nog
bekend.
Lastige strijd
Met alle aandacht voor het merk Apple en zijn gelikte design is de iPad een
lastig te kloppen gadget.
Twee rivalen, met een besturingssysteem van Microsoft, werden al geannuleerd
nog voordat ze in productie waren.
De andere iPad-alternatieven zijn grofweg in twee categorieën in te delen. Een
aantal wil goedkoper zijn dan de Apple-gadget, de rest zet in op extra's die
de iPad niet heeft, zoals een camera of usb-poort.
Zie de slideshow
iPad-killers.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl